3 övningar du borde göra varje dag fram till jul

Här är tre övningar som kan hjälpa dig att njuta lite mer av julen.

Känns det märkligt att läsa den här rubriken i min blogg? Jag förstår dig. Speciellt med tanke på mitt förra inlägg, och det faktum att jag i allmänhet är skeptisk till enformiga utmaningar där du exempelvis ska göra plankan varje dag.

Men lugn. Om du läser vidare kommer det kännas betydligt mer logiskt. För det handlar inte ett dugg om att förändra ditt utseende. Inte heller om att bli starkare eller ens bli bättre egentligen. Så, varför ens göra dem?

Stund för dig själv

Många är mer stressade än vanligt över att hinna med alla förberedelser inför julen. Eller kanske de sista uppgifterna i skolan. Eller livet i allmänhet. Syftet med de här övningarna är därför att du ska få en stund för dig själv, där du inte behöver fokusera på något annat än att andas.

Samtidigt kommer de hjälpa dig att slappna av i områden som ofta blir extra spända när vi är stressade. Så lite som tio minuter om dagen kan göra stor skillnad, och förhoppningsvis kan de hjälpa dig att få en lite fridfullare jul.

Ryggliggande vagga

Förutom att du får tid att andas och koppla av är syftet med övningen främst att ryggraden ska få massage på köpet, så att du kan känna dig lite mindre spänd.

  • Ligg på rygg och dra upp knäna mot dig. Ta tag om dem med händerna.
  • Gunga försiktigt fram och tillbaka så att du får känslan av att ryggraden masseras mot golvet.

Vilda katten och kon

En variant av den klassiska yogapositionen katten/kon, där du får chansen att släppa loss lite extra…

  • Ställ dig på alla fyra.
  • Börja svanka samtidigt som du kollar upp.
  • Nu kutar du med ryggen och kollar ner.
  • Fortsätt, men lägg till de rörelser som känns bra för din rygg och kropp just nu – kanske behöver du rotera överkroppen mer åt något håll, skaka lite på rumpan eller något helt annat?

Benen längs väggen

Många upplever att de lättare kan slappna av i nacken, ryggen och axlarna i den här positionen. Dessutom hamnar mindre belastning på ländryggen.

  • Lägg dig på rygg med benen mot en vägg. Känns det bekvämare kan du ha de böjda mot exempelvis en stol istället.
  • Slut ögonen, andas djupt och försök hitta en så bekväm position som möjligt för att verkligen kunna slappna av.
Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras