Sommarens bästa träning: lyfta tunga stenar

Jag berättar varför du borde lyfta tunga stenar i sommar, och visar hur du gör det.

Det är inte särskilt sannolikt att jag skulle hamna i ett scenario där jag under pistolhot måste välja en enda övning att göra resten av mitt liv. Men skulle det mot förmodan ske har jag i alla fall inga större problem att göra mitt val. Svaret är helt enkelt att lyfta sten. Och då menar jag riktigt tunga bumlingar.

För att lyfta en sten är ungefär som ett helkroppspass i en enda övning. Plus konditionsträning. Visst, det är fruktansvärt jobbigt, du kommer bli smutsig, få fula blåmärken över hela kroppen och dessutom är det förmodligen fullt av kryp under stenen.

Men trots att det inte direkt är lika bekvämt som att lyfta vikter på gymmet är det riktigt kul. Inte övertygad än? Då får jag väl helt enkelt lista mina främsta skäl till att du borde gå ut och lyfta en riktigt tung sten.

5 anledningar till att lyfta sten

1. Använder hela kroppen

Så länge stenen är tillräckligt tung kommer du behöva använda hela kroppen för att få upp den. Benen och rumpan får till exempel träning i början av lyftet medan överkroppen hela tiden måste jobba för att hålla kvar stenen. Och låter du magmusklerna slappna av en enda sekund trillar du förmodligen rakt fram.

2. Konditionsträning

Att lyfta en sten ger inte bara riktigt effektiv styrketräning, du får du också upp flåset rejält efter bara några lyft. Det är med andra ord ett perfekt alternativ för dig som helst undviker löpbandet, spinningcykeln och liknande traditionell konditionsträning.

3. Udda form

Till skillnad från en skivstång så är en sten inte utformad för att lyftas, och det är ännu en fördel. Den asymmetriska och ofta otympliga formen gör att hela kroppen får jobba extra mycket. Eftersom inga stenar är exakt likadana innebär dessutom alla olika utmaningar, vilket gör det mer varierande och kul.

4. Enkelt

Du slipper fundera på vad du ska göra för övningar, hur du ska lägga upp passet och liknande – det är bara att gå ut och lyfta en sten så många gånger du orkar under tio minuter. Då kan du vara säker på att du har använt alla muskler, och din puls kommer sannolikt vara nära max. Enklare än så blir det knappt!

5. Gratis 

Sist men inte minst så slipper du betala för ett dyrt gymkort och köpa massa redskap som mest är i vägen där hemma. Det är det bara att ta dig till en skog eller valfritt grönområde så är det stor chans att det finns gott om stenar du kan lyfta helt gratis. Och som en bonus får du njuta av att vara ute i naturen under tiden!

Så gör du

Har du blivit sugen på att lyfta tunga stenar nu då? Bra! Du kommer såklart behöva anpassa dig efter vad som passar bäst för dig och din sten, men om den är för tung för att lyfta direkt från marken till axelhöjd i en enda rörelse är det här vanligtvis den teknik som fungerar bäst.

  1. Ställ dig över stenen med fötterna ungefär axelbrett isär. Ta tag i den med båda händerna så att du känner att du har ett stabilt grepp om den.
  2. Börja övningen ungefär som ett marklyft genom att du lyfter stenen rakt upp tätt intill benen, Se till att ryggen är rak.
  3. När den har passerat knähöjd sätter du dig snabbt ner en knäböj. Lägg ner stenen på låren.
  4. Byt grepp så att du håller runt framsidan och försöker nå så långt du kan under stenen.
  5. Sträck explosivt ut hela kroppen och lyft stenen tills den är i axelhöjd. Tänk att du ska rulla den längs med överkroppen – ja, jag sa ju att du kommer få blåmärken.
  6. Håll stenen i axelhöjd på ett sätt som känns relativt naturligt och bekvämt. Nu kan du exempelvis gå en sträcka eller göra övningar som knäböj eller press med stenen som vikt. Eller så står du bara där och känner dig rätt cool för det är ganska ballt att lyfta tunga stenbumlingar.

Se videon här

Kändes det där mest krångligt och obegripligt? Vilken tur att jag har filmat när jag lyfter den, både i vanligt tempo och slow motion.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.