Enkel och effektiv uppvärmning utan redskap

Effektiv uppvärmning eller skön rörlighetsträning? Oavsett vad du är ute efter borde du testa den här kombinationen, som inte kräver några redskap alls.

Den här kombinationen består av några få, enkla rörelser som du inte behöver några redskap alls för att genomföra. Trots det kan den användas både av dig som är stel och behöver förbättra rörligheten och av dig som vill ha effektiv uppvärmning inför träningen.

Kolla in videon nedan för att se hela kombinationen, och läs sedan vidare för att få mer detaljerade instruktioner. Välj själv om du vill göra kombinationen mer dynamisk och flödande för att få upp värmen under tiden, eller om du stannar några sekunder i varje position och verkligen sträcker ut hela kroppen.

Se kombinationen 
Övningarna

1. Bakåtböjning

  • Knäpp händerna framför dig och lyft dem över huvudet.
  • Böj bak ryggraden så långt som det känns behagligt.

2. Framåtfällning

  • Fäll fram i höfterna med en rak rygg tills du nuddar golvet med händerna.
  • Böj på knäna om det behövs.

3. Knäböj

  • Nu böjer du på knäna för att sätta sig i en så djup knäböj som möjligt.
  • Pressa ut armbågarna mot knäna så att du känner att det sträcker lite extra i höfterna.

4. Knäböj med rotation

  • Stanna kvar i förra positionen.
  • Lyft ena handen mot taket så att du känner en rotation i ryggraden.
  • Repetera med andra sidan.

5. Knäböj med armar över huvudet

  • Knäpp händerna igen och lyft armarna över huvudet.
  • Räta på benen och repetera allt från bakptböjningen.

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras