5 hälsoråd som är motsatsen mot vad du brukar läsa

Skippa morgonträningen. Ät halvfabrikat. Sluta sätta mål. Inte direkt de typiska hälsoråden, men kanske är det precis vad du behöver läsa just nu för att må bättre både fysiskt och psykiskt.

1. Ta sovmorgon

Jo, jag känner mig också jätteduktig och hurtig när jag ställer alarm orimligt tidigt för att hinna träna på morgonen. Men om du inte också gick och la dig orimligt tidigt kvällen innan kan det vara direkt kontraproduktivt för hälsan.

Sömnen är så mycket viktigare på både lång och kort sikt än vad många förstår. Forskning visar bland annat att sömnbrist påverkar allt från immunsystemet, den kognitiva förmågan, hjärt- kärlhälsan, hur du presterar fysiskt och mycket mer.

Träning bidrar givetvis också med mängder av fördelar men om det där morgonpasset innebär att du går miste om viktig sömn är det tveksamt om du i slutändan verkligen mår bättre av det.

2. Sluta mäta allt

Jag har nog mätt det mesta som går. Hur många steg jag går, hur många kilogram jag har lyft varje månad, hur bra jag har sovit och till och med hur snabbt jag har genomfört alla repetitionerna på gymmet. Och mycket, mycket mer.

Och det är såklart fantastiskt att möjligheten finns. På många sätt kan alla dessa appar, armband och mätare bidra med massvis av viktig kunskap och inte minst motivation. För vissa kanske det till och med är nödvändigt för att det där träningspasset ens ska bli av.

Men vi är alla olika, och jag kan bara utgå från mig själv. Och jag är redan den typ av person som ständigt jämför mig med både mig själv och andra. Det sista jag behöver är därför att svart på vitt få veta om jag presterade sämre under dagens pass.

3. Sluta sätta mål

Ofta får vi höra hur viktigt det är att sätta tydliga mål – jag har själv skrivit det flera gånger. Vi blir intalade att det är viktigt att bestämma exakt hur ofta vi ska träna, exakt hur mycket vi ska lyfta, hur mycket vi ska väga eller liknande mätbara mål.

Jag trodde länge själv att jag behövde tydliga mål för att tycka att det var kul att träna, det var bland annat därför jag ens tävlade i styrkelyft. För det kan onekligen vara motiverande att ha ett mål att sträva efter. Till en viss gräns.

Precis som när det kommer till förra punkten varierar det här oerhört mycket beroende på din personlighet. För många av oss har tillräckligt mycket måsten och krav på jobbet, i skolan och hemmet.

Kanske är det just mindre av det du behöver på gymmet. När jag började fokusera mindre på olika mål och träna mer på känsla märkte jag en stor skillnad, och upplevde att träningen bidrog med mer träningsglädje och mindre press.

4. Köp halvfabrikat

Försöker du laga så mycket mat som möjligt från grunden? Är du den som skyr butikshyllorna med halvfabrikat som pesten? Din mat är säkert jättegod, och jag kan inte förneka att det på många sätt är positivt att ha full koll på exakt vilka ingredienser du stoppar i dig.

Men jag är också säker på att många som svarade ”ja” också tillbringar extremt mycket tid i köket. En del älskar förmodligen att laga mat och njuter av den stunden, men för många innebär det sannolikt en hel del stress.

Hade de istället köpt halvfabrikat – eller helfabrikat för den delen – hade de kunna lägga den tiden på lite välförtjänt avkoppling efter jobbet eller skolan, att umgås med familjen eller varför inte ett härligt träningspass.

Med tanke på att det till och med finns forskning som visar att kroppen påverkas lika negativt av stress som att äta skräpmat så kanske du till och med hade blivit hälsosammare i slutändan.

5. Skippa mobilfri tid

Jag ser allt fler som skryter om hur de lägger undan mobilen vissa tider på dygnet, eller till och med i flera dagar (och ja, ironiskt nog är det alltid på just sociala medier jag läser det). Jag tror absolut att mobilfri tid kan ha av positiva effekter.

Jag medger att jag inte är fullt insatt i forskningen kring hur vi påverkas av att ständigt använda våra mobiler. Förmodligen stämmer det till exempel att ljuset från skärmen har negativa konsekvenser på vår sömncykel.

Och även om vi alla är medvetna om att vi möter en retuscherad och filtrerad version av verkligheten är jag övertygad om att det är så gott som omöjligt att inte påverkas av alla bilder av perfekta, lyckliga människor.

Trots detta tror jag inte jag är ensam om att njuta av den där stunden på kvällen då jag kan sätta mig i soffan med mobilen. Att fler än jag kan slappna av när jag sitter där och planlöst bläddrar runt bland allt från gulliga bilder på hundvalpar till intressanta dokumentärer.

Och något vi inte kan bortse från är den enorma mängd forskning som visar att stress har massvis av negativa effekter på kroppen. Personligen vet jag i alla fall att ytterligare ett förbud i form av mobilfri tid mest skulle bidra med mer stress.

Slutsatsen

Egentligen går alla dessa punkter att sammanfatta med en mening: att inget är så svartvitt som vi ofta vill tro. Alla dessa hälsoråd kan onekligen vara rimliga för den fysiska hälsan.

Men med tanke på att många redan upplever att vi lever i ett samhälle med ouppnåeliga krav kan det vara det sista du behöver för den psykiska hälsan.

Jag hade i alla fall behövt läsa den här listan för några år sedan. För jag kan garantera att du varken kommer laga middagen från grunden eller nå dina träningsmål om du drabbas av utmattning eller depression.

Men framför allt. Vad fan ska jag jobba med om alla börjar lägga undan mobilen och undvika sociala medier stora delar av dagen (det var ett skämt.)

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras