Veckans konditionsträning för dig som hatar konditionsträning

Hatar du att träna kondition men vet att du borde träna kondition? Då kommer du gilla min nya fredagstradition, som vi inleder genom att kasta runt en boll.

På min instagram undrade jag nyligen vad ni vill läsa mer om här. Svaren jag fick visade att jag är långt ifrån ensam om att helst undvika allt som har med klassisk konditionsträning att göra.

Men jag är inte heller den enda som förstår att vi alla då och då behöver få upp flåset och träna hjärtat. Åtminstone inte om vi vill hålla oss friska, leva länge och sånt där som de flesta nog tycker är rätt viktigt.

De goda nyheterna är att du kan göra allt det utan att ödsla en enda astråkig sekund på crosstrainern, löpbandet eller roddmaskinen. Därför inför jag nu en ny tradition.

Ny tradition 

Varje fredag tänker jag dela med mig av ett kul men riktigt tufft pass som ger ordentligt med flåsträning och på kort tid höjer pulsen nära max. Trots detta kommer du inte ha en tanke på att du tränar kondition.

Istället för att springa, cykla eller trampa på en crosstrainer kommer du nämligen svinga kettlebells, lyfta vikter, putta slädar eller, som idag, kasta runt en boll. Det är med andra ord det perfekta konditionspasset för dig som hatar konditionsträning.

Dagens pass

För att genomföra dagens pass behöver du som sagt en boll. Då syftar jag inte på en medicinboll som väger 3 kg och studsar runt överallt, utan du ska helst använda en som är så tung att varje repetition känns som en ordentlig kraftansträngning.

Har du inte tillgång till en sådan kan du använda en lättare men göra minst dubbelt så många repetitioner. Eller bara göra något helt annat, som att svinga en kettlebell massa gånger.

Så gör du
  1. Gör alla övningarna en gång med en och samma boll.
  2. När du har gjort ett varv börjar du om direkt från början.
  3. Fortsätt tills du har gjort 10 varv med så lite vila som möjligt.
  4. Vila så länge som du känner att du behöver innan du gör allt en gång till, men den här gången gör du bara 8 varv.
  5. Fortsätt på samma sätt med 6, 4 och 2 varv.
Se övningarna

På videon ovan kan du se när jag gör ett varv av alla övningarna. Läs vidare för att få mer detaljerade instruktioner.

Slam ball
  • Placera bollen på golvet och ställ dig över den. Ta ett stabilt grepp om den.
  • Sträck explosivt ut hela kroppen samtidigt som du lyfter bollen över huvudet.
  • Kasta bollen så hårt du kan i golvet.
Kast över axeln
  • Nu lyfter du bollen tätt intill kroppen.
  • Kasta den över ena axeln – se till att ingen råkar befinna sig där…
  • Gör samma sak över andra axeln.
Snett kast på knä
  • Sätt dig med ena knät i golvet. Lyft bollen diagonalt över huvudet.
  • Kasta bollen så hårt du kan i golvet på motsatt sida.
  • Repetera åt andra hållet.
Lyft över huvudet
  • Ställ dig ovanför bollen igen och ta tag runt bollen som i första övningen.
  • Lyft explosivt bollen tills du håller den över huvudet.
Gång med boll över huvudet
  • Efter förra övningen behåller du bollen på raka armar över huvudet.
  • Gå rakt fram i minst 10 meter med stolt hållning.
Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras