5 råd jag önskar jag hade fått när jag började träna

Fem råd som hade gjort min träning både roligare och mer effektiv som nybörjare.

Som ny på gymmet la jag mycket tid och energi på träning som jag tyckte var tråkig och dessutom inte gav särskilt mycket resultat. Om jag hade fått dessa råd hade jag sluppit det.

1. Bara börja

Något som är viktigt att veta är att du varken behöver se ut på något särskilt sätt eller ha några förkunskaper när du börjar träna. Träning är nämligen till för alla. Oavsett hur du ser ut eller lever.

Det gäller även dig som oftare köper en hamburgare till lunch än släpar med dig en tråkig matlåda med kyckling och ris. Även dig som dricker ett (eller tio) glas för ofta och har svårt att låta bli lördagsgodiset på måndagen.

Tror du att du först måste sluta med detta och börja leva någon slags fitnesslivsstil innan du börjar träna är risken stor att det aldrig blir av. Och att helt enkelt lägga till träning kommer bidra med positiva hälsoeffekter i sig.

När du märker att du får resultat av träningen är det dessutom stor chans att du vill utvecklas ännu mer. Så om du har en ohälsosam vana du vill bli av med kommer det sannolikt vara lättare att sluta med den när du väl har börjat träna.

2. Testa fria vikter

Många som börjar på gym får ett slags introduktionsprogram som mest går ut på att du ska sitta i olika maskiner och träna, eller så kanske du själv väljer det för att det känns lättare och mer bekvämt.

Och absolut, trivs du med den typen av träning är det inget fel med det. Personligen har jag dock aldrig stött på någon som inte tycker det är roligare att lyfta fria vikter som skivstänger, kettlebells eller liknande.

Så även om det kan kännas läskigt är det definitivt värt att ge de fria vikterna en chans. För jag skulle faktiskt vilja påstå att hela ditt liv kommer förändras till det positiva när du väl har hittat en träningsform du gillar.

3. Anpassa träningen efter dig

Alla har vi olika kroppar, svagheter och styrkor. Därför är det orimligt att vi alla borde göra en och samma övning på samma sätt. Någon med korta lårben kommer exempelvis naturligtvis göra knäböj med en annan teknik än någon med extremt långa lårben.

Det betyder inte att någon av dem gör fel. Detta kan vara bra att tänka på när du börjar träna. För visst kan du kolla på kolla på mer erfarna lyftare för att få inspiration, men testa dig samtidigt fram och lyssna på din kropp för att hitta ett sätt att genomföra övningarna som passar just dig.

4. Filma dig själv

Många känner sig obekväma med att ställa upp mobilen för att filma sig själva när de tränar, men det har hjälpt mig otroligt mycket när jag framför allt har lärt mig nya övningar. Genom att kunna se dig själv direkt efteråt får du omedelbar feedback om exempelvis huruvida din rygg är rak eller inte och hur tekniken ser ut överlag.

Det är en betydligt bättre metod än att försöka kolla på dig själv i spegeln under tiden, eftersom det troligtvis kommer leda till att du måste vrida huvudet i en onaturlig vinkel för att se dig själv ordentligt.

Men givetvis är det viktigt att du försöker undvika att få med andra lyckligt ovetande på gymmet i dina videos, speciellt om du planerar att lägga upp dem på sociala medier. Men det förstod du nog redan.

5. Lyssna på Styrkebyrån

Det här borde vara obligatoriskt för framför allt kvinnor som börjar träna. Jag vet inga som är så kompetenta när det kommer till träning, men som samtidigt har så vettiga åsikter som Clara Fröberg och Johanna Barvelid som (bland annat) gör podden Styrkebyrån. Bara det faktum att deras motto är ”Sluta hålla på” säger en hel hel.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras