Riktigt tufft pass för rumpa och lår med miniband

En kombination som bara kräver ett miniband och en bänk, men som ger minst lika tuff träning för rumpan och låren som den fullastade skivstången på gymmet.

Så gör du
  • Gör 1 repetition av övningarna nedan efter varandra.
  • När du har gjort alla en gång börjar du direkt om från början. Fortsätt tills du har gjort 10 varv.
  • Vila max 2 minuter och repetera, men den här gången gör du bara 8 varv.
  • Vila igen och fortsätt på samma sätt med 6, 4 och till sist 2 varv.
Se övningarna 

På videon ovan kan du se när jag gör ett varv av hela kombinationen, om du läser vidare får du mer detaljerade instruktioner av alla övningarna.

Övningarna

1. Step-up med böjda ben

  • Placera ett miniband runt låren och ställ dig med ansiktet vänt mot en upphöjning, som en bänk eller ett trappsteg.
  • Böj på båda benen så att du hamnar åtminstone halvvägs ner i en knäböj.
  • Gå upp för upphöjningen med en fot i taget, utan att räta helt på benen.

2. Böjhopp

  • Nu ska du stå likadant som i startpositionen, men ovanpå upphöjningen.
  • Härifrån hoppar du rakt upp så högt du kan.
  • Landa direkt med böjda knän igen.

3. Bakåtsparkar

  • Sparka bak med ena foten. Benet du står på ska fortfarande vara lite böjt.
  • Gör likadant med andra sidan.

4. Step-down med böjda ben

  • Gå ner från upphöjningen på samma sätt som du gick upp för den i början av kombinationen.
  • Utan att räta på benen börjar du om direkt från den första övningen.
Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras