Sista minuten-tips för mindre kroppsångest inför strandhänget här och nu

Ute efter långsiktiga råd för att en gång för alla bli vän med din kropp? Det hittar du inte här. Däremot kan de här fyra tipsen hjälpa dig att minska kroppsångesten för att våga besöka stranden.

Nu när sommaren och värmen har kommit är många överlyckliga över att kunna tillbringa dagarna på stranden. Samtidigt fylls andra just nu av ångest och kroppshat. Jag tillhörde själv den sistnämnda gruppen länge.

Så många gånger jag har stannat hemma trots att det är sommarens varmaste dag och jag egentligen inte vill något annat än att slänga mig i det svalkande havet. Så många dåliga bortförklaringar jag har kommit med för att undvika att visa mig i badkläder bland folk.

Goda och dåliga nyheter 

Så, till de goda nyheterna för dig som bara känner hur din kroppsångest stiger i takt med temperaturen: det går att förändras. När jag numera strosar ner till stranden tänker jag bara på hur härligt det ska bli att få dyka ner i det svalkande vattnet.

Till det negativa: det här hände inte under en dag, eller ens år. Istället har det tagit mååånga år, där jag har lagt mycket tid och kraft på att försöka acceptera mig själv och hur jag ser ut. Jag delar gärna med mig av mina bästa tips för att nå dit någon annan gång.

Här och nu

Men sommaren är här och nu. Och för dig som just nu sitter med en gigantisk ångestklump över att besöka stranden redan idag eller imorgon kommer det inte göra någon större skillnad. Idag får ni därför mina bästa sista minuten-tips. De kanske kan verka kontraproduktiva eller direkt fjantiga.

Men de kan också vara de som får dig att bli av med den värsta kroppsångesten för tillfället. Så kan vi resten av året tillsammans hjälpas åt att bygga upp kroppsacceptansen på lång sikt så att du förhoppningsvis inte känner något behov av att läsa det här nästa sommar.

1. Hitta badkläder du trivs i

Allra helst vill jag att du ska kunna ta på dig vad som helst och ändå känna dig bekväm med din kropp. Men om du mår dåligt av själva tanken på att visa dig i enbart badkläder på stranden kan det du har på dig göra stor skillnad.

Så har du tid och möjlighet: testa olika typer av badkläder och försök hitta något som får dig att känna dig bekväm (eller åtminstone så lite obekväm som möjligt). Och var snäll mot dig när du står där i provrummet.

2. Trixa inte med maten

Även om det rent psykiskt kan kännas bättre för stunden avråder jag starkt från att hoppa över måltider eller på andra sätt trixa med maten. Även om du kanske själv upplever att din mage är någon millimeter plattare så är riskerna för stora.

För det som bara skulle vara en engångshändelse kommer sannolikt repeteras. Och repeteras. Och repeteras. Hade du inte redan en störd relation till mat så är det stor risk att den blir det nu.

Jag vet att jag låter överdramatisk, men jag har sett det och själv upplevt det hur många gånger som helst. Det är helt enkelt inte värt det.

3. Var ärlig

Ska du till stranden med människor du känner att du kan vara ärlig med? Det bästa är i så fall att berätta att du inte är helt bekväm i situationen. För det första kommer det sannolikt vara fler som delar dina känslor, och det kan vara skönt att veta att man inte är ensam.

För det andra kommer troligtvis personerna du är med (om de inte är idioter) själva förstå att det inte är rätt läge att diskutera kalorier, andra personers kroppar och liknande ämnen som riskerar att trigga kroppshat.

4. Bada

Ni vet ju att jag älskar att bada, och jag tror faktiskt det har hjälpt mig att minska mitt kroppshat. När jag badar upplever jag att jag fokuserar mindre på hur min kropp ser ut och mer på vad den gör och hur det känns.

Som hur det pirrar när jag hoppar i, känslan av hur vattnet svalkar kroppen och att jag kan känna mig som ett barn igen. Så även om det kan kännas obekvämt i början rekommenderar jag dig verkligen att hoppa i. På riktigt. Jag pratar alltså inga små fjuttiga simtag.

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras