Så lyfter du tunga stenar + 3 skäl till att göra det

Därför är riktigt tunga stenar sommarens hetaste träningsredskap – och så lyfter du dem bäst.

Gå ut. Leta reda på en riktigt tung sten. Lyft den. Inse att du känner dig rätt cool när du håller i den otympliga stenbumlingen. Sätt ner den och repetera. Varsågoda – där har ni receptet till vårens och sommarens bästa träning.

Visst, du kan använda lättare stenar som vikt för att göra övningar som knäböj, press och rodd. Men nu syftar jag på den mest grundläggande delen av rörelsen: att helt enkelt lyfta en jäkligt tung sten från marken till axelhöjd.

Jag kommer snart visa den mest effektiva tekniken för att lyckas få upp stenbumlingen, men först tänkte jag gå igenom tre anledningar till att en stor del av min träning i vår och sommar kommer gå ut på just det.

1. Det är varierat 

Längre ner visar jag den teknik som i de flesta fallen är mest effektiv för att lyfta en tung sten. Men till skillnad från exempelvis en skivstång är ingen sten exakt likadan. Du måste alltså vara beredd på att anpassa dig beroende på dess form, vikt och storlek.

Därför måste du alltid vara beredd på att stöta på nya utmaningar när du ska lyfta stenar. Det betyder att träningen inte blir enformig och tjatig även om du egentligen gör en och samma övning.

2. Det är effektivt

Okej, nu har jag precis konstaterat att det aldrig går att förutsäga exakt hur du bör gå till väga för att lyfta din sten. Oavsett vilken teknik du använder kan jag dock garantera att du kommer få riktigt mycket träning på kort tid (och dessvärre en hel del blåmärken på köpet).

Genom att bara lyfta stenen kommer du i de flesta fallen behöva göra någon variant av marklyft, knäböj och frivändning. Samtidigt kan du räkna med att greppet, armarna och de flesta andra musklerna i överkroppen får jobba riktigt hårt för att ens hålla fast stenen.

3. Det är gratis

Med tanke på alla dessa fördelar är det väl fantastiskt att det dessutom är helt gratis? Det är bara att ge dig ut till närmaste skog eller grönområde så kommer du troligtvis hitta någon lämplig sten som kan du kan använda för att få kul, enkel och riktigt effektiv träning – utan att betala en spänn.

Steg för steg: så lyfter du en sten 

Här får du se hur det ser ut när jag gör stenlyftet, både i vanligt tempo och slow motion. Läs vidare för att få veta mer om hur jag gör.

Del 1

  • Ställ dig ovanför stenen.
  • Fäll fram i höfterna och försök få ett så stabilt grepp som möjligt om stenen.
  • Börja genom att lyfta stenen från marken, ungefär som om du hade gjort ett marklyft.

Del 2

  • När stenen har passerat knähöjd sätter du dig snabbt ner i en djup knäböj.
  • Låt stenen vila i knät. Byt samtidigt grepp så att du håller på nederdelen av den.

Del 3

  • I en explosiv rörelse sträcker du nu ut hela kroppen.
  • Samtidigt lyfter du stenen så att den rullar upp längs överkroppen.
  • Fortsätt tills du håller den i axelhöjd.
  • Nu kan du helt enkelt lägga ner den på marken igen och repetera, kasta den över axeln (kolla så att ingen stackars förbipasserande drabbas) eller gå en sträcka.
Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras