Varför jag gick från minibands-motståndare till minibands-älskare

Jag berättar om tre anledningar till att jag har ändrat åsikt om miniband, och visar en kul och effektiv kombination som kanske kan omvända dig som fortfarande är skeptisk.

Okej, jag erkänner det: det tog pinsamt lång tid för mig att förstå att miniband är ett fantastiskt träningsredskap. Jag hade länge en minst sagt skeptisk inställning till de små banden, men numera är det istället ett av mest använda redskapen i både min egen och mina klienters träning.

Här berättar jag om vad som har fått mig att ändra åsikt. Jag bjuder dessutom på en kombination med miniband som ger kul och effektiv träning för hela kroppen, samtidigt som du får upp pulsen ordentligt. Kanske kan den bidra till att omvända dig om du fortfarande är en skeptiker!

1. Insåg att den kan användas för mycket mer än rumpträning

Den främsta anledningen till att jag länge var skeptisk mot de små banden var att jag i princip bara såg att de användes för ett syfte: olika rumpövningar. Och ofta verkade de färgglada banden snarare hänga där som en dekoration runt låren och vaderna, utan att det framstod som att de gjorde särskilt mycket nytta.

Och ja, när du söker efter tips på övningar att göra med ditt miniband är det stor sannolikhet att du främst kommer få upp tips på övningar som ska ge dig en vältränad stjärt. Men det är först den senaste tiden jag har insett att det kan användas för så mycket mer än det.

Visst, minibandet åker ofta fram när jag ska träna rumpmusklerna. Men jag använder det också för allt från rörlighetsträning och uppvärmning till flåsiga helkroppskombinationer (du hittar ett exempel på en sådan längst ner), och allt däremellan.

2. Upptäckte att alla miniband inte är likadana

Nej, dyrast är inte alltid bäst. Men när du ska köpa miniband tycker jag definitivt det kan vara värt att lägga en liten slant extra för att få bättre kvalité. De billigaste varianterna är vanligtvis gjorda helt i gummi, och enligt min erfarenhet rullar de mest ihop sig och glider runt under träningen.

Du behöver ofta inte lägga många fler kronor för att få ett miniband som är tillverkat i ett mer hållbart och stabilt material. Banden jag använder kommer till exempel från Flowlife, och är gjorda av tyg med halkfria förstärkningar på insidan. Det gör att de både håller sig på plats och känns bekvämare.

Sedan jag upptäckte detta har det blivit både roligare och mer utmanande att träna med miniband, eftersom jag slipper bli distraherad av att det sitter fel och istället kan fokusera helt på att göra övningarna.

3. Corona

Precis som de flesta så har jag behövt ändra mina träningsvanor en hel del under pandemin. Den största förändringen är att jag har gått från att träna på gym dagligen till att i princip bara göra det när jag ändå är där för jobbets skull. Huvuddelen av min träning har jag alltså gjort hemma eller utomhus.

För dessa pass är miniband verkligen det perfekta träningsredskapet – trots att det knappt väger något och utan problem får plats i fickan så kan det enkelt göra träningen både mer utmanande och varierande. Det har gjort att jag verkligen har börjat uppskatta minibanden mycket mer.

Så även när jag har fått min andra vaccindos och sakta men säkert börjar återgå till mer gymträning kan ni räkna med att ni kan fortsätta se mig göra olika kombinationer och övningar med de små färgglada banden. Det kanske inte ser riktigt lika tufft ut som när jag håller en fullastad skivstång, men kan vara minst lika jobbigt.

Kul och effektiv kombo med miniband

Här är ett exempel på ett pass som endast kräver ett miniband, men som ger riktigt mycket träning för så gott som hela kroppen och till och med konditionen på kort tid. Ni kan se hur det ser ut på videon nedan, läs vidare för att få mer detaljerade instruktioner.

Så gör du
  1. Mät ut en sträcka på ungefär 10 meter.
  2. Gör den första övningen under hela sträckan.
  3. Utan att vila gör du direkt samma sak med andra övningen, så att du kommer tillbaka där du startade.
  4. Gör likadant med den tredje övningen.
  5. Börja om från den första övningen och repetera tills du har gjort alla tre övningarna fem gånger med så lite vila som möjligt.
  6. Nu vilar du så länge som du känner att du behöver och repeterar, men gör bara 4 varv.
  7. Vila en stund igen och fortsätt på samma sätt med 3, 2 och 1 varv.
Övningarna 

Stjärnhopp 

  • Placera minibandet runt låren. Ställ dig så att bandet är lite spänt redan från början.
  • Böj lite på knäna för att ta sats.
  • Hoppa upp och fram samtidigt som du hoppar ut med fötterna åt sidorna, så att du känner motstånd från bandet.
  • Landa i en knäböj och repetera direkt. Försök komma så långt som möjligt vid varje hopp.

Björngång

  • Flytta bandet så att du har det runt fötterna.
  • Ställ dig på alla fyra. Se till att magmusklerna är aktiva och lyft knäna från golvet.
  • Gå fram med ena foten och motsatt hand. Vid varje steg bör du känna att minibandet drar dig tillbaka så att låren, rumpan och magen får jobba hårdare för att ta dig fram.
  • Gör direkt likadant med andra sidan. Fortsätt gå rakt fram så snabbt du kan på samma sätt.

Masken

  • Nu flyttar du minibandet så att du har det runt handlederna.
  • Sätt ner händerna i golvet framför dig, behåll benen så raka som möjligt.
  • Gå fram med händerna tills du står i en planka med kroppen i en rak linje. Ta så stora steg att du känner en hel del motstånd från bandet.
  • Nu går du in med fötterna mot händerna.
  • Repetera direkt genom att gå fram med händerna igen.
Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras