3 enkla tips för bättre kettlebellsvingar

Har du svårt att få till rätt teknik när du gör kettlebellsvingar? Här är tre enkla tips som kan göra stor skillnad.

De flesta har nog redan förstått att kettlebellsvingar är en av mina absoluta favoritövningar. Och det finns goda skäl till det. När du gör svingar tränar du de flesta musklerna och får upp flåset rejält under tiden, och det enda som krävs är en enda kettlebell.

Tekniken skiljer sig dock en hel del från de flesta vanliga styrkeövningarna, och rörelsen kan lätt kännas onaturlig och klumpig innan man hittar rätt teknik. Känner du igen dig? Testa de här tre tipsen nästa gång du gör kettlebellsvingar så är det stor sannolikhet att du snabbt märker en stor skillnad.

1. Tänk marklyft, inte knäböj

Många genomför den första delen av svingen ungefär som en knäböj, men den ska snarare påminna om ett marklyft. Annars kommer det vara omöjligt att skapa tillräckligt mycket kraft i nästa del av rörelsen, där du explosivt sträcker ut höfterna och låren.

Visst kommer det ske en böjning i knäleden när du svingar bak kettlebellen mellan benen, men du ska framför allt fokusera på att fälla fram i höfterna och skjuta bak rumpan. Tänk mer att knäna ska vara mjuka och följsamma under rörelsen än att du aktivt ska böja på dem.

2. Slappna av i armarna 

Armarnas huvudsakliga syfte i en sving är inte att lyfta kettlebellen, även om det kan se ut så. Istället är det musklerna i främst rumpan, låren och höfterna som ska ge kettlebellen fart fram och upp medan armarna mer ska fungera som som en pendel.

Testa därför att slappna av lite i armarna när du gör svingarna, så att de inte är spända och helt raka under rörelsen. Du kommer troligtvis märka att du får ett bättre flyt och att rörelsen känns mer naturlig.

3. Svinga tyngre

I vanliga fall brukar jag tjata om att du ska hålla dig till lätta vikter tills du har full koll på tekniken i en övning. Det gäller inte helt och hållet i svingar. Med en tyngre kettlebell tvingar du dig själv till att använda en bättre teknik eftersom du helt enkelt är för svag för att genomföra rörelsen annars.

Du kommer exempelvis inte orka lyfta kettlebellen med enbart armarna, utan måste ta hjälp av de betydligt starkare musklerna i rumpan, låren och höfterna. Och det kommer snabbt bli tydligt varför jag tjatar så om den explosiva höftutsträckningen – en tyngre kettlebell kommer vara omöjlig att svinga upp utan den.

Självklart betyder inte detta att du omedelbart ska gå på den tyngsta kettlebellen. Byt gradvis till en tyngre och testa dig fram för att upptäcka hur din teknik förändras.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras