Jag är tjock – och därför gör det mig till en bättre PT

Varför jag inte hade varit ett dugg bättre som PT om jag hade sett ut som på bilden till höger.

Jag har visst missat att berätta en rätt jäkla stor nyhet: nämligen det här. Aftonbladet har alltså gjort en nylansering av Wellness.se och jag är en av deras träningsexperter. Får du mot förmodan inte nog av mina träningstips och pass här kan du alltså hitta ännu fler där.

Här visar jag till exempel hur du tränar på de vanligaste utegymmen, i den här videon guidar jag dig genom superövningen Turkish Get-up och här får du veta hur du kan träna hela kroppen med ett gummiband. Inte särskilt kontroversiellt va?

För tjock för att vara träningsexpert

Fel. Att någon som är tjock påstår sig kunna något om träning är uppenbarligen extremt upprörande. Det har till och med resulterat i att du numera kan hitta en Flashback-tråd om mig under kategorin ”kändisskvaller”, som mest handlar om att jag är för fet för att kunna kalla mig träningsexpert och PT.

Som ni säkert förstår håller jag inte med om det. Tvärtom faktiskt. Jag vill faktiskt påstå att det faktum att jag är tjock faktiskt på många sätt gör mig till en ännu bättre PT, och att det betyder att jag behövs mer än någonsin i träningsvärlden. Här är några anledningar till det.

1. Fler vågar träna

De flesta känner sig osäkra när de börjar träna, och att ta det första steget in på gymmet eller passet är ofta ännu svårare för personer vars kroppar inte tillhör normen. Många tror helt enkelt att de kommer vara de enda som inte ser ut som fitnessmodeller där, och att de både kommer bli utstirrade och utskrattade.

Ärligt talat är det inte konstigt att de har den uppfattningen med tanke på vad som står i Flashback-tråden om mig. Att kunna ta hjälp av en tränare som ser ut som mig har därför varit totalt avgörande för att många av mina klienter ens har vågat närma sig gymmet från första början.

Ju fler olika kroppar som får ta plats och synas i olika träningssammanhang, desto fler kommer inse att träning är till för alla – och inte bara de som passar in i en stereotypisk mall. Och det är något som verkligen kan göra stor skillnad på folkhälsonivå.

2. Jag måste överbevisa 

Visst, jag tycker att alla som kallar sig experter inom träning och hälsa bör kunna hänvisa till relevant forskning. Det är dock tydligt att jag som tjock alltid måste vara beredd på att överbevisa min kompetens på ett helt annat sätt, något som inte minst Flashback-tråden är ett exempel på.

När jag uttalar mig kring träning och hälsa kan du alltså i princip alltid räkna med att jag har relevant forskning och andra säkra källor att luta mig mot. Och det gör att du faktiskt kan lita mer på mig än den där personliga tränaren som utgår från vad som fungerade för just hen.

3. Lättare att identifiera sig med

De flesta klienterna jag möter har inte som mål att förändra hela sin livsstil. De vill snarare bli hälsosammare, känna sig starka och ha ganska kul under tiden. Att möta en personlig tränare som lever och ser ut som att hen är redo att ställa sig på fitness-scenen när som helst kan i många fall kännas mer avskräckande än motiverande.

För många är det lättare att identifiera sig med någon som älskar att träna, mår bra av det och är stark – men som definitivt inte har en typisk fitnesskropp och inte tackar nej till ett (eller fem) glas vin. En PT som mig kan därför bidra till att avdramatisera träning, istället för att få det att framstå som något ouppnåeligt och kravfyllt.

1 kommentar
  1. Tjena, jag bryr mig inte om din vikt eller form. Är du stark? Exempelvis vilken vikt tränar du på(5reps) i bänkpress, squat, deadlifts?

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras