Kul och effektivt styrke- och konditionspass med en Flowtank

Annons i samarbete med Flowlife

Så använder du en Flowtank för att både träna styrkan och konditionen på ett kul och effektivt sätt.

Tack vare Flowlife har jag nu hittat ett nytt favoritredskap att träna med – en Flowtank! Eftersom den fylls med vatten är den perfekt för hemmaträningen, samtidigt som du måste använda i princip hela kroppen i alla övningarna för att hålla dig och redskapet stabilt.

Jag har skrivit mer om alla fördelar med en Flowtank här, där jag även visar fem övningar du kan göra med den för att träna hela kroppen. Men en Flowtank är inte bara ett effektivt redskap för dig som vill bli starkare.

Det här korta men intensiva passet kommer dessutom höja din puls rejält. Du får med andra ord både träning för styrkan och konditionen på ett riktigt kul och annorlunda sätt!

Så gör du

  1. Gör 10 repetitioner av alla övningarna direkt efter varandra.
  2. Vila max 2 minuter och gör samma sak igen. Den här gången gör du bara 9 repetitioner.
  3. Vila igen.
  4. Fortsatt på samma sätt genom att minska med en repetition vid varje varv tills du är nere på 1.
  5. Försök vila så lite så möjligt mellan varje varv.

Se passet

Kolla in videon ovan för att se när jag gör ett varv av passet. Fortsätt läsa för att få mer detaljerade instruktioner av övningarna.

Övningarna

Sidosving

  • Håll i båda handtagen på din Flowtank. Ställ dig med fötterna lite bredare än axelbrett isär.
  • Svinga Flowtanken åt ena sidan med lite mjuka armar. Använd magmusklerna för att hålla överkroppen så stilla som möjligt.
  • Gör direkt likadant åt andra sidan.
  • Det räknas som en repetition. Försök få övningen att flyta på utan några stopp.

Ryck

  • Placera Flowtanken på golvet.
  • Sträck explosivt ut hela kroppen och lyft din Flowtank i en enda rörelse tills du håller den på raka armar över huvudet.
  • Se till att den är så stilla som möjligt innan du sätter ner den och repeterar.

Thruster

  • Sänk ner Flowtanken framför axlarna med handflatorna vända bort från dig.
  • Gå ner i en djup knäböj.
  • Räta på benen och pressa explosivt din Flowtank över huvudet.
  • Sänk ner den igen och gå direkt ner i en knäböj för att repetera allt.

Sidosteg

  • Efter sista repetitionen av förra övningen behåller du din Flowtank på raka armar över huvudet.
  • Gå med små steg åt ena hållet. Använd magmusklerna för att undvika att vattnet i din Flowtank skvalpar fram och tillbaka, och försök hålla överkroppen rakt fram utan att rotera åt någon sida.
  • Gör samma sak åt andra hållet.

Läs mer

Läs mer och köp en egen Flowtank här!

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras