5 tips till dig som INTE vill sprida matångest i jul

Många upplever mer matångest och större kroppshat under julen. Här är några råd till dig som vill undvika att bidra till att andra julbordet drabbas av det.

Vid den här tiden på året brukar jag dela med mig av mina bästa tips till dig som vet att du riskerar att drabbas av ångest i samband med julborden och alla andra godsaker som serveras. Men för de flesta kommer den här julen bli annorlunda.

Förhoppningsvis kommer de flesta fira i mindre sällskap, och hur sorgligt det än är att hela tjocka släkten inte kan medverka innebär det en sak: du har större möjligheter att påverka stämningen runt bordet. Är ni ett fåtal som firar är det stor sannolikhet att det just du säger har större påverkan.

Vänder på det

Så idag vänder vi på det. Jag kommer istället dela med mig av mina bästa råd för dig som vill undvika att personer i din omgivning drabbas av kroppshat och matångest under julfirandet. Är det något du måste göra? Självklart inte.

Är det okej att du tycker att vi andra ”bara är känsliga” och ”inte borde ta åt oss”? Givetvis. Men om du faktiskt bryr dig kan det vara en bra idé att tänka på det här – speciellt efter en nubbe eller två.

1. Kommentera inte hur andra äter

Nu syftar jag inte bara på direkt negativa kommentarer, eller där man antyder att någon äter mycket eller ohälsosamt. Många som har ett problematiskt förhållande till mat känner sig redan osäkra när de äter tillsammans med andra.

Oavsett hur oskyldig din kommentar än är så finns det en risk att personen i fråga kommer bli ännu mer medveten om att andra lägger märke till hur och vad hen äter. Det kan i värsta fall leda till att måltiden snarare präglas av osäkerhet och ångest, istället för njutning.

2. Försök inte tvinga någon mat

Det kanske låter motsägelsefullt, men att försöka tvinga någon till att äta mer eller att äta något hen egentligen vill kan vara en minst lika dålig idé. Om personen har eller har haft ett ätstört förhållande till mat vet du inte vad som kan trigga igång dessa känslor.

Blev det krångligt nu när du varken får säga att någon äter för mycket eller försöka få någon att äta mer? Följ den här enkla regeln: lägg dig inte i vad som ligger på någon annans tallrik. Det kommer du långt på.

3. Prata inte om din egen diet

På samma sätt behöver inte du äta av allt som bjuds på. Men bara för att du själv följer en särskilt kosthållning eller diet betyder det inte att alla behöver veta det. Det går alltså utmärkt att skippa lussebullen utan att hålla en lång utläggning om vad någon på Youtube berättade om hur gluten påverkar din tarmflora.

4. Diskutera inte andras kroppar

Nej, det finns ingen anledning för dig att diskutera huruvida personen på jobbet har en bulle i ugnen eller inte. Det är inte heller särskilt viktigt att ta upp om någon gemensam bekant har gått upp eller ner i vikt och vad det i så fall skulle bero på.

Det spelar ingen roll om du ens nämner personerna du firar med, det kan ändå orsaka en onödigt stor medvetenhet vid kroppen hos de runt dig. För min del blir åtminstone jag påmind om att det säkerligen finns andra som pratar likadant om mig i min frånvaro, och skapar utan tvekan mer ångest.

5. Tänk på hur du pratar om träning

Jag menar inte att du ska bannlysa träning som diskussionsämne – jag kommer med stor sannolikhet själv sitta och babbla om sving och ryck och knäböj och allt annat kul. Det viktiga är att du tänker på hur du gör det.

Prata gärna om hur roligt du hade det under ditt pass eller skryt om hur tunga marklyft du klarade. Men knip igen om hur många burpees du tänker göra för att kompensera vad det du har ätit. Då förstärker du bara den redan värdelösa bilden av träning som ett straff och mat som ett brott.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras