Mina bästa tips för att träna så säkert som möjligt på gym under pandemin

Mina bästa tips för att kunna fortsätta träna på gym under pandemin med så låg smittorisk som möjligt.

Vi har alla hört Tegnells budskap om att undvika gymmet. Det lättaste är såklart att följa rådet rakt av, och flytta träningen hem eller utomhus. Men det är inte lika enkelt för alla att bara sluta besöka den där platsen som fram tills nyligen troligtvis sågs som ett andra hem.

För vissa är till exempel den där stunden på gymmet mer eller mindre avgörande för den mentala hälsan. För mig som jobbar som PT på ett gym är det inte heller ett beslut som är så lätt som det kan verka.

För att helt undvika risken att smittas ska du givetvis stanna hemma, men om du ändå bestämmer dig för att träna på gym finns det någrs viktiga saker att tänka på. Här är några av dem.

1. Hygien och avstånd

Anledningen till att jag klumpar ihop det här till en punkt är inte att de inte förtjänar att lyftas fram var för sig. Tvärtom är det här det viktigaste av allt. Däremot är jag säker på att du har hört det en miljon gånger, så innan jag går in på mer gymspecifika råd vill jag bara upprepa:

  • Tvätta händerna ofta och noggrant.
  • Rengör alls redskap både innan och efter du använder dem.
  • Håll avstånd till de andra på gymmet.

Klarar du inte att följa det här är det ingen idé att du läser vidare, för då bör du inte träna på gym över huvud taget. Okej?

2. Väl valda redskap och övningar

Det här är inte ett bra tillfälle för att köra ett pass bestående av fem olika cirklar där du använder sju maskiner per gång. För att behöva röra vid så få (eventuellt smittsamma) ytor som möjligt och inte ta upp för mycket plats bör du vara smart när du bestämmer vilken utrustning du ska använda och vilka övningar du ska göra.

Jag använder numera sällan mer än några få redskap per pass, oavsett om jag tränar själv eller med en PT-kund. Och det behöver inte vara så svårt. Här visade jag till exempel hur du kan få en stor variation av både belastningen och svårighetsgraden, även om du bara använder dig av en enda kettlebell och ett eller två gummiband.

På så sätt kan du plocka med dig redskapen och hålla dig till en hörna av gymmet stora delar av passet. Därmed utsätter du dig inte för mycket fler risker än om du hade tränat för dig själv i hemmet, och du behöver inte lägga lika mycket tid på att tvätta av typ 50 olika viktskivor innan och efter varje lyft.

3. Flexibilitet  

Om du ska träna på gym just nu kan du inte räkna med att följa ditt strikta schema på dina fasta timmar för att nå dina extremt specifika mål. Nej, du kommer sannolikt behöva anpassa dig en hel del för att kunna vara så extremt noggrann med hygienen och kunna hålla tillräckligt stort avstånd till andra.

Det handlar om allt från vilka tider du tränar på och hur du tar dig till gymmet, till vilka övningar du genomför och var på gymmet du befinner dig. Känns det för jobbigt är det en bättre idé att göra träningen hemma, där du kan ha större kontroll över alla dessa omständigheter.

4. Prata med personalen

Nej, det är ingen som vet exakt hur vi ska hantera den här situationen. Inte jag som jobbar som personlig tränare på gym, och inte heller ägarna eller personen i receptionen. Men om du pratar med oss kan du nog känna dig lite klokare.

Vi vill nämligen inget annat än att du ska känna dig säker där. Därför berättar vi mer än gärna vilka tider som du allra helst bör dyka upp på och vilken del av gymmet som det brukar vara minst folk vid. Får du bråttom därifrån? Säg till snällt så kommer någon hjälpa till att tvätta av.

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras