Sikta inte på ”ett nytt liv” i höst – börja bara träna

Varför du bara borde börja träna, istället för att förändra ditt liv totalt (och nej, varken vinglaset eller chipsskålen behöver förbjudas).

Det finns ett hösttecken som är lika tydligt som att jag börjar tjata om hur skönt det är med höstbad: och det är alla som högt och tydligt berättar att det är dags för ”ett nytt liv”, efter en sommar då hälsosam kost och träning kanske inte har varit prioriterat. Precis som efter nyår ser de den här tiden som ett tillfälle för nystart och förändring.

Och det är givetvis inget fel med det. Det här kan för många vara ett perfekt tillfälle för att ta tag i dåliga vanor och lägga till goda. Jag blir dock skeptisk när jag hör folk prata om att ”lämna sitt gamla liv bakom sig” och att ”starta ett nytt liv”.

0 till 100

I de allra flesta fallen innebär det att personen tänker börja träna i stort sett varje dag, sluta äta allt som inte räknas in som ”nyttigt” och följa ett strikt kostschema. Gå från 0 till 100 liksom. Och visst, lyckas du följa detta på lång sikt kommer du troligtvis få fantastiska resultat rent fysiskt.

Men för de flesta kommer det inte hålla särskilt länge. Och det är inte så märkligt. Att börja träna är i sig en sak som tar både mycket kraft och tid, även om du inte behöver träna så hårt att du ligger på golvet och håller på att spy efter varje pass (kan gå in på varför citat som ”no pain – no gain” är helt felaktiga någon annan gång).

Kontraproduktivt

Att lägga till det bland alla andra sysslor som du ska hinna med under dagen och samtidigt ta bort mycket av det som faktiskt ger dig njutning i vardagen är sällan en framgångsrik kombination. Ja, jag pratar om det där ”onyttiga” många tar för givet att de måste sluta med – som det där vinglaset, chipsskålen och skräpmåltiden.

Visst, det är kanske inte det som bör utgöra huvuddelen av matsedeln. Men att helt och hållet utesluta det för att starta ”ditt nya liv” kan vara direkt kontraproduktivt. I början, när du fortfarande är peppad på din livsförändring, kanske allt flyter på precis som planerat. Du kommer känna dig världsbäst.

Verkligheten kommer ikapp

Men för de flesta håller inte detta särskilt länge. De slutar vara taggade efter några veckor och verkligheten kommer ikapp. Det är plötsligt inte så kul att gå till gymmet varje dag, och du saknar några glädjeämnen i livet sedan du dumpade allt det där du betecknade som ”onyttigt” (ni får bli arga över att jag säger det, men att veta att ett glas vin väntar efter träningen kan ge grym motivation).

Troligtvis har du också börjat koppla träningen till den här nya, hälsosamma livsstilen och den känns inte alls särskilt kravlös och kul. Och det är ungefär här som de flesta lägger ner sin hälsosatsning och återgår till sina vanliga liv. Fram till den första januari, då allt upprepas i några veckor.

Hålla resten av livet

Så, hur tycker jag du ska gå till väga för att etablera nya vanor på ett långsiktigt sätt? Det är inte en metod som som utlovar några snabba, instagram-vänliga resultat men de ökar drastiskt chansen för att du ska fortsätta med förändringarna resten av livet. Ja, jag menar verkligen resten av livet.

Det handlar om att ta en sak i taget. Och framför allt: börja bara träna. Fortsätt leva som du gör (ja, om det inte är rent destruktivt då) men lägg till träning i schemat några gånger i veckan. Följ gärna ett program eller skaffa en PT om du tycker att du behöver det, men se till att träningen inte känns allt för ångestfylld och krävande.

Regelbunden vana

Fokusera istället på att få in träningen som en regelbunden vana, gärna en som du faktiskt får ut någon glädje av. För vet du vad som brukar hända då? Du märker att du börjar få resultat, både fysiskt och psykiskt. Och du kommer vilja få mer av den varan.

Här vill de flesta göra något för att prestera ännu bättre, och att förändra kosten för att få hjälp att göra det känns ofta som ett naturligt steg. Du kanske vill bli starkare, och för att få i dig mer protein börjar du laga mer mat hemma. Eller så vill du få i dig mer vitaminer och mineraler, och börjar äta mer grönt. Till exempel.

Naturligt göra sig av med dåliga vanor

Att därefter göra dig av med dåliga vanor kommer troligtvis kännas som en helt naturlig följd nu när du redan har börjat se skillnad och märker att du mår bättre. Observera att det här aldrig behöver betyda att du tackar nej till alla vinglas och förbjuder middag genom drive-in:en.

Är inte ditt mål att stå på scenen med så lite kroppsfett som möjligt får allt detta plats i en hälsosam men balanserad och lycklig livsstil. Så istället för en plågsam omställning som förmodligen inte kommer hålla särskilt länge har du tagit steg för steg till ett hälsosammare liv, utan särskilt mycket tvång eller måsten.

Och just det, glöm inte att vila ibland. Och andas djuuuuupt.

 

2 kommentarer
  1. Jag kämpar mycket med ångest och depressiva episoder och en av de största sakerna som ”skrämmer” bort mig från träning är att jag ställer så otroligt höga krav på mig själv, och så fort jag inte följer de kraven 110% så förvärras mitt mående så sjukt mycket. Har börjat och slutat träna hur många gånger som helst pga detta. När jag läser det du skrivit inser jag att träning inte måste vara kravfyllt. Ska försöka ha detta i huvudet <3

  2. Du är sån otrolig inspiration för min träning ❤️
    Har nyligen kommit igång med att träna igen och tänker på dig nästan varje gång jag tränar. ”Allt är bättre än inget”, ”Att jag tränar nu innebär inte att jag helt plötsligt ska sluta äta pizza” osv
    Har aldrig mått så här bra av träning för och jag hoppas att det ska hålla i länge den här gången

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras