5 myter om träning för tjocka

Är du överviktig? Då kan du ha stött på de här träningsmyterna.

1. ”Det viktigaste är att du tränar kondition”

Jodå, är du kraftigt överviktig och vill minska fettmassan kan konditionsträning vara en metod för att enklare uppnå kaloriunderskott. Som jag har skrivit här visar dock en hel del forskning att effekten inte är alls så stor som många tror.

Är det viktigt att du går ner av hälsoskäl bör du istället fokusera på en träningsform du själv inte avskyr. Det viktigaste är trots allt att du kommer igång och rör på dig, och gör det till en regelbunden vana.

2. ”Du borde gå ner i vikt innan du ygger muskler”

Nej, nej, nej. Visst, de där biffiga musklerna du bygger upp kommer inte synas särskilt mycket så länge de täcks av ett stort lager fett. Men börja bara träna – oavsett hur du ser ut idag – under tiden blir du stark och minskar risken att dra på dig skador. Kanske upptäcker du att det är riktigt kul att lyfta tungt under tiden?

3. ”Du borde börja i maskiner”

Det här stämmer för en väldigt liten del av populationen, som lider av en så stor övervikt att de i princip är rörelsehindrade. Av någon anledning har instruktörer och personliga tränare på diverse kommersiella gym satt i system att säga det till alla som inte är normalviktiga.

Det stämmer dock inte. Det går alldeles utmärkt att träna med fria vikter även om du inte är smal, och de flesta kommer förmodligen snabbt upptäcka att det både är roligare och mer effektivt än att sitta i maskiner. Känner du osäker på hur du ska börja? Fråga en PT eller kompis på gymmet.

4. ”Det är ingen idé att du tränar mage”

Nej, är ditt mål att få ett sexpack bör du snarare fokusera på att minska fettmassan (vilket du förslagsvis gör genom kosten). Det är dock inte alls samma sak som att alla magträning är ”i onödan”.

En stark mage hjälper dig att prestera i olika idrotter, behålla en god hållning, undvika skador och värk och mycket mer. Med andra ord är det naturligtvis något du bor ägna dig åt trots att magen är långt ifrån platt.

5. ”Du borde undvika hopp”

Precis som med normalviktiga människor så är det inte helt lätt att kategorisera överviktiga. Visst, belastningen blir högre vid hårda stötar som hopp. Väger du mycket får lederna ta emot mycket vikt.

Har du inte rört dig mycket kan det vara bra att vara försiktig, oavsett hur mycket du väger. Har du ägnat dig åt idrotter med mycket hopp och stötar innan? Kör på – trots att du är tjock.

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras