Så hoppas jag träningsåret 2020 blir

Mina tre önskningar inför träningsåret 2020.

1. Lyssnar mer maffiga referenser än muskler

Den där träningsgurun kanske kan visa upp en helt perfekt kropp på insta. Men det är också allt du vet – du har ingen aning om vilka förutsättningar hen har eller hur hen har nått sin fysik (och om det ens är på laglig väg….).

Några som är betydligt mer transparenta, men kanske inte riktigt lika sexiga att kolla på, är forskare. Deras slutsatser är nämligen resultaten av långa studier, som ofta upprepas, och granskas in i minsta detalj – komplett med en kontrollgrupp.

Låter det tråkigt? Jo, kanske. Och jag har full förståelse för att en vanlig gymmare inte är särskilt sugen på att sätta sig in i forskningsläget. Därför hoppas jag att personer som mig, journalister och andra som har inflytande inom träningsvärlden gör det.

För om vi börjar lyssna mer på vad forskare säger slipper vi alla dessa meningslösa dieter. Vi slipper skrämma upp oss över något livsmedel helt i onödan. Och vi slipper träningstrender som ”detox” och ”waist trainers” eftersom det inte finns ett enda dugg evidens bakom det.

2. Mindre könsuppdelning

Än idag finns det ofta en tydlig uppdelning mellan kvinnor och män, oavsett om du tränar på gym eller går på gruppass. Det riskerar att leda till att en hel del kommer känna att de inte hör hemma någonstans eftersom de inte upplever att de tillhör något av de smala facken.

Resultatet blir att de aldrig vågar testa träningsformer de kanske hade gillat, och att de därmed går miste om den där fantastiska träningsglädjen. Därför tror och hoppas jag att vi kommer fortsätta bryta dessa könsbarriärer – för det är ju på gång…

Allt fler kvinnor lyfter redan tungt, och upptäcker hur kul det är att hänga i kampsportsstudion istället för gruppträningssalen. På samma sätt hoppas jag till exempel att fler män vågar prova på de mer kvinnligt kodade passen, som de dansinfluerade eller mer mindfulness-inriktade.

3. Mindre rumpfokus

Senaste årens ökade intresse av rumpmusklerna har på många sätt varit positivt: vi har fått en bättre förståelse för hur vi tränar den på bästa sätt, och hur den påverkar vår funktion och prestation. Det är ju fantastiskt! Men det går inte att borste från att det har inneburit en del nackdelar…

Till exempel unga tjejer och kvinnor som kommer till gymmet, gör ett 50-tal rumpövningar och åker hem. Jodå, jag har pratat med en del av dem i egenskap av PT och det är det enda de gör på gymmet. Anledningen? De vill ha Kardashian-rumpan.

Missförstå mig inte, det är fantastiskt att dessa kvinnor tränar styrka och ofta faktiskt lyfter riktigt tungt. Men att träna en enstaka muskel så mycket leder till obalanser. Det har jag sett hos flera klienter, som utan tvekan kan ta 120 i hip-thrust men knappt kan pressa de lättaste hantlarna över huvudet.

En så obalanserad kropp kan i många fall leda till skada och värk, så fortsätt gärna bygga en nice rumpa 2020 – samtidigt som du tränar resten av kroppen regelbundet på ett vettigt sätt.

1 kommentar
  1. Kardashian-rumpan kommer dom aldrig att uppnå utan kirurgiska ingrepp. På vilket sätt skadar det oss om vi har en mer vältränad underkropp än överkropp?

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras