Sluta hålla på – aka ”5 steg för att sluta krångla till träning och hälsa”

Mina bästa tips för att sluta hålla på och göra träningen både roligare och enklare.

Om du inte förstår vad jag syftar på när jag skriver ”sluta hålla på” i rubriken så har du troligtvis missat Styrkebyrån. Sluta med det genast i så fall, för du bör verkligen lyssna på vad Johanna Barvelid och Clara Fröberg säger i deras podd. Med ”sluta hålla på” menar de helt enkelt att man ska sluta krångla till det i onödan.

Med inspiration av det här (fenomenala) avsnittet tänkte jag dela med mig av mina bästa tips på hur du slutar hålla på, och gör träningen både roligare och enklare.

1. Följ en plan – men inte för strikt

Att ha en träningsplan är egentligen en utmärkt metod för att förenkla träningen. Då slipper du till exempel fundera på vilka övningar du ska göra när du kommer till gymmet och när du är klar med dagens pass. Men se på planen som just det – inte som ett regelverk som absolut inte får brytas.

Är alla skivstänger upptagna? Gör övningen med något annat redskap. Är du sugen på att testa någon kul övning du såg på instagram? Kör på! Är du helt slut efter en sömnlös natt och lång jobbdag? Skippa det planerade passet och gå hem och vila för fan.

Så länge du inte är mitt uppe i en VM-satsning i styrkelyft kommer den typen av detaljer inte spela någon större roll. Att tillåta sig själv lite flexibilitet kommer istället förmodligen öka träningsglädjen, och minska ångesten.

2. Få i dig protein – på det sätt som passar dig bäst

Jag får en hel del frågor om protein i allmänhet och proteinpulver i synnerhet. Orimligt mycket frågor med tanke på att allt det där är ganska enkelt. Jo, forskning visar att det kan vara en bra idé att öka protenintaget om ditt mål är att bli stark och bygga muskler.

Vilken tid och i vilken form du får i dig det verkar däremot inte spela någon större roll. Så, vill du laga en proteinrik gourmetmåltid när du kommer hem på kvällen? Gör det. Tycker du det är smidigare att snabbt kunna blanda ihop en proteinshake mellan måltiderna? Kör på det.

3. Var inte rädd för att lyfta

Vill du bli stark, hållbar och känna dig jävligt cool? Då borde du lyfta tungt. Tyvärr verkar många kvinnor ha någon slags fobi för allt som inte ser ut att höra hemma i Pilates-salen – helt i onödan. Nej, jag kan inte garantera att du inte kommer skada dig på gymmet. Du kanske tappar en vikt på tån, vad vet jag.

Jag ogillar egentligen argument om vad som är ”naturligt” för oss, men våra kroppar är trots allt gjorda Så för rörelse. Att bära, putta, dra och pressa tunga saker är egentligen något av det mest naturliga du kan utsätta den för.

Och om alternativet är att du sitter stilla och låter dina muskler tyna bort kan jag nästan garantera att skaderisken kommer minska om du börjar lyfta vikter.

4. Men var inte en idiot

Med det sagt så finns det såklart några vanliga misstag som drastiskt ökar risken för skador på gymmet. Som tur är så är de enkla att undvika. Det handlar helt enkelt om att inte vara en idiot, och med det menar jag att du:

  1. Börjar med lätta vikter så att du lär dig tekniken.
  2. Höjer vikterna gradvis så att du inte direkt slänger på maxtunga vikter.
  3. Lyssnar på kroppen. Gör det ont? Sänk vikterna. Gör det fortfarande ont? Byt övning.
5. Anpassa träningen efter ditt liv

Ett jävligt viktigt råd för att undvika att bränna ut dig och göra dig själv besviken. För är det verkligen rimligt att du följer ett program som innebär att du tränar två timmar varje dag, samtidigt som du jobbar heltid, tar hand om hushållssysslor och generellt har ett liv vid sidan om gymmet? Jag gissar att svaret är: nej.

Kolla på hur ditt liv ser ut idag – inte hur du vill att det ska se ut. Anpassa sedan träningen efter det för att få en plan som är relativt realistisk. Och glöm för sjutton inte bort viktiga saker som avkoppling, att umgås med nära och kära och ägna dig åt aktiviteter som du tycker om.

Börjar du prioritera bort dessa delar finns det stor risk att du inte kommer lyckas hålla dig till planen en särskilt lång tid, och att du dessutom blir rätt olycklig på köpet.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras