Tips till gymägare som vill sprida mindre vikthets

Vill du att dina kunder ska ha kul och känna sig starka när de tränar på ditt gym, istället för att vara oroliga över hur de ser ut och väger? Här är några tips som kan hjälpa dig med det.

Undvik speglar i onödan

Der är förståeligt att man vill se sig i spegeln då och då när man tränar, men det finns ingen anledning att ha dem överallt i varje rum. Att ständigt mötas av sin egen spegelbild under passet är ett effektivt sätt att flytta fokus från träningen till utseendet.

Vill du se hur din teknik ser ut är du bättre om du ber en vän kolla eller filmar med mobilen. Annars finns det risk att du vrider på nacken och kommer in i onaturliga positioner för att se på dig själv under tiden.

Skippa vågen

Det kan finnas skäl till att ha en våg på gymmet – till exempel om det är ett gym där många tävlar och behöver hålla koll på vilken viktklass de tillhör, eller om redskapen behöver vägas. Men i många fall står den där i omklädningsrummet helt i onödan.

Som jag har skrivit här så finns det gott om skäl till varför vi bör separera viktminskning från träningen. Genom att ställa fram en kroppsvåg kommer många bli lockade att se vilken siffra den visar, och det finns en risk att träningen därmed blir mer sammankopplad med vikt och utseende än hälsa och glädje.

Visa upp mångfald

Hur visar du upp ditt gym utåt? Oavsett om det handlar om traditionell reklam eller sociala medier finns det goda skäl till att se över vilka som är representerade. Ser alla människorna i dessa sammanhang likadana ut finns det nämligen en stor risk att det är just de här personerna som blir lockade att träna där.

Om ni istället ser till att personer med olika kroppar, hudfärgat, åldrar och så vidare är sannolikheten större att fler kommer känna sig välkomnade. Det betyder inte bara att de kommer ha kommer känna sig mer bekväma som de är, utan också att ni med stor sannolikhet får fler kunder.

Tänk på språket

Du är på ett kul pass. Ni gör en övning som du känner kommer ge dig riktigt starka armar. Så ropar instruktören ut: ”kämpa på nu så kommer ni bli av med det där gäddhänget!”. Plötsligt har passet gått från att fokusera på styrka och hälsa till vikt och utseende.

Det kan alltså vara en bra idé att se över hur ni kommunicerar med era kunder. Och framför allt: ta inte för givet att alla som tränar gör det med syftet att gå ner i vikt eller ändra utseendet.

Foto: Matilda Engström

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras