5 tecken på att ditt träningsintresse har gått för långt

Träning kan vara fantastiskt – men också ångestframkallande, kravfyllt och isolerande.

Jag har själv varit med om det. Utan tvekan. Det kändes rimligt – jag älskade ju träning och tyckte det var värt att ge upp en del socialt umgänge, sömn och helt enkelt ett lyckligt och balanserat liv.

Numera förstår jag att det sällan är värt alla dessa uppoffringar om du inte elitsatsar i någon idrott, och har chansen att hamna högt upp på pallen.

Känner du igen dig i beskrivningen nedan, även om du själv bara har tävlingen som en hobby eller helt enkelt är en vanlig motionär som gillar att vara på gymmet? Då bör du kanske se upp.

1. Du prioriterar bort både familj och vänner

Det är inget fel med att prioritera sin hobby, det vill säga träningen. Men om du ständigt måste tacka nej till sociala sammankomster med familj och vänner är det ett tydligt tecken på hur du prioriterar.

Och ärligt talat kommer det troligtvis vara lika tydligt för dem att de blir bortprioriterade. Så vill du ha kvar de här personerna i ditt liv bör du se över dina val.

2. Du sover för lite

Många har problem med sömnbrist, och det behöver inte ha något med din träning att göra. Gör du däremot ett aktivt val att vakna flera timmar tidigare för att hinna träna innan jobbet kan det vara direkt kontraproduktivt.

En dålig sömn leder inte bara till att du får mindre energi och inte orkar ta i, utan forskning visar även att det ökar risken för bland annat vanliga förkylning, övervikt, kroniska sjukdomar och mycket mer. Inte riktigt vad som är målet när du ställer klockan på tldigt på morgonen va?

3. Du får ångest om du måste ändra träningen

Hur känner du om du helt oförberett måste jobba över och inte hinner med det planerade passen? Eller om det visar sig att just de där redskapen du behöver för att genomföra dagens träning är upptagna?

Är ditt svar att det inte spelar särskilt stor roll – du gör det där passet när du har tid, och träningen går säkert att göra med andra redskap? Då har du förmodligen fortfarande en hälsosam syn på din träning.

Är det däremot en känsla av ångest som tar över, och du funderar på hur dessa ändringar kommer påverka dina resultat? Då är det ett tydligt tecken på att din relation till träningen inte är helt hälsosam.

4. Det är allt ditt liv kretsar kring

Det är fullkomligt naturligt att du går runt och tänker mycket på styrketräning om det är din hobby. Men att du låter resten av ditt liv kretsa kring det är inte nödvändigtvis hälsosamt.

Är du inte elitsatsande bör du kunna äta en helt vanlig måltid på en restaurang, utan att ha koll på exakt hur mycket protein det innehåller. Du bör inte fundera över hur de där enheterna du dricker i gott sällskap kommer påverka morgondagens träning.

5. Du låter träningen definiera dig

Jag erkänner – den här punkten stämmer absolut in på mig, som till och med jobbar med träning. Men det finns en stor risk med att bli en person som är totalt förknippad med träning, och där du låter resultaten på gymmet definiera hur nöjd du känner dig med dig själv.

Nämligen att det kan komma en dag då det inte är omöjligt för dig att tillbringa dagarna på gymmet. Till exempel att du skadar dig, drabbas av en sjukdom eller på andra sätt får totalt förändrade livsförhållanden. ’

Skulle det hända hade du sannolikt vara glad över att du hade ett liv och kunde njuta av personer och aktiviteter utöver träningen.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras